May 6, 2010

Jangan Berlagak Sombong

Satu pengajaran yang patut di ambil perhatian supaya jangan selalu perasan yang diri kita ni dah tere sangat dah.....(sebenarnya orang lain lagi tere tapi tak nak tunjuk aje....)

Alkisah seorang anak saudara kawan saya yang selalu berlagak dan menjadi 'Ms. Know All' di kalangan kawan-kawan. Apa skill kewartawanan yang diajar dia ikut. Apa yang orang asuh supaya jadi wartawan yang hebat dia ikut.

Dengan kawan-kawan dia selalu berlagak dia saja yang selalu jadi 'first person know everythings'. Tentang politik, gosip pasal PAS, KEADILAN semua dia tahu. Itu belum masuk bab gosip kat ofis, semua orang tahu tapi malas nak layan.

Satu hari dia memang dalam waktu cuti, tapi tak suka duduk rumah,maklumlah tiada boyfriend. Sebaliknya dia memang suka merayau kononya nak cari berita. Secara kebetulan anak saudaranya itu terserempak dengan insiden di tengah jalanraya, dipinggir kota KL.

Orang ramai mengerumuni sesuatu di atas jalan, maklumlah polis belum tiba waktu itu. Anak saudaranya cuba memboloskan diri, menengok apa yang berlaku. Tak boleh. Dia gagal. Orang yang berasak-asak makin menolak kebelakang.

Akhirnya dia dapat satu idea. Katanya 'tepi-tepi !!, saya akak kepada mangsa. Tepi sikit. Saya akak dia !' kata anak saudara kawan saya.Orang ramai tercengang dan berundur sedikit demi sedikit membenarkan sipolan menengok apa yang terjadi.

Tapi orang lain saling pandang-memandang. Eh betul ke sipolan tu akak pada si monyet yang bergelempang tinggal nyawa-nyawa ikan, dek kerana kena langgar dengan lori sayur sebentar tadi ?

Pengajaran : Jangan asyik jadi orang pandai, asyik jadi orang hebat, yang penting juga jangan berlagak.....

No comments:

Post a Comment

Sekadar Memperingatkan

Blog ini merupakan blog peribadi Ana'Aliila. Semua penulisan dan pendapat dalam blog ini adalah dari saya sendiri dan tidak melibatkan mana-mana pihak kecuali jika dinyatakan. Saya tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Sebarang bahan dari blog ini tidak boleh diambil dan diterbit semula tanpa izin pemiliknya dengan apa cara sekalipun.

Terima kasih
Ana'Aliila