December 14, 2010

Apa Yang Kau Jual?

Abu tinggal di sebuah kampung berhampiran dengan sempadan Siam. Setiap hari Abu akan berbasikal berulang alik ke Siam berurusniaga di sana. Dan seperti biasa dia akan melalui melalui pos pengawal yang sibuk memeriksa sama ada terdapat barang-barang yang diseludup ke negara jiran..

Pak Majid yang bekerja di pos pengawal tu akan menahan Abu dan memeriksa barang-barang yang dibawanya. Setelah memeriksa dua beg plastik kecil berisi pasir yang dibawa Abu di belakang basikal, Pak Majd pun melepaskannya pergi. Namun dalam hati Pak Majid sering tertanya-tanya apalah kerja si Abu tu..

Hampir dua tahun berlalu, Pak Majid tetiba menyedari kelibat Abu tidak kelihatan pada hari itu. Setelah hampir sebulan, pada suatu pagi ketika Pak Majid sedang minum di sebuah kedai kopi dia terserempak dengan Abu yang baru hendak masuk ke kedai. Maka mereka pun bersembanglah...

Hati kecil Pak Majid telah lama bersarang memacam tanda tanya pasal kerja si Abu  tu akhirnya diluahkan ..."Lama tak nampak kau ke Siam..dah tak keje ke?" "Saya dah takde urusan kat sana.. sebab tu dah tak lalu kat sini...""Iiishhh..sebenarnya apa yang kau buat pegi ke Siam tu..""Saya meniaga lah Pak Majid..""Tapi sepanjang kau berulang-alik tu kau bawa pasir..ada untung ke meniaga pasir ni?" Abu tersenyum lebar."Taklah..saya bukan meniaga pasir..""Habis tu apa yang kau jual?" tanya Pak Majid."Basikaallllll.."jawab Abu dengan selamba..Kuang..Kuang..Kuang..

No comments:

Post a Comment

Sekadar Memperingatkan

Blog ini merupakan blog peribadi Ana'Aliila. Semua penulisan dan pendapat dalam blog ini adalah dari saya sendiri dan tidak melibatkan mana-mana pihak kecuali jika dinyatakan. Saya tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini. Sebarang bahan dari blog ini tidak boleh diambil dan diterbit semula tanpa izin pemiliknya dengan apa cara sekalipun.

Terima kasih
Ana'Aliila